Sala cea mare de la Art Safari dedicată pictoriței germane Paula Modersohn-Becker și grupului artistic din Worpsweder este întunecată și ne înfățișează o poveste mai degrabă întunecată: drama unei tinere ale cărei aspirații au fost mult înaintea timpului ei
Mărturisesc, nu știam mare lucru despre Paula Modersohn-Becker înainte de a intra în sala de la Art Safari, dar expoziția mi-a fost recomandată cu căldură, ca o „revelație“.
Prima revelație pe care am văzut-o era ca, da, știam stiul grupului din Worpsweder, fără să știu că era din Worpsweder. Cunoșteam acele gravuri și pe cei care le-au făcut: Fritz Mackensen, Otto Modersohn, Fritz Overbeck și Heinrich Vogeler. Gravurile cu natură nordică și cele cu alură fantastică, acele basme de tipul celor ale fraților Grimm. Un sentiment anume de apăsare, o frumusețe tulburătoare, dar și naturalism, descriere, preocupare pentru frumos ca atare.
Lucrările Paulei însă m-au frapat ca „altceva“! Cu totul altceva! Paula părea desprinsă de acest peisaj, deși îl zugrăvise și ea. Așa cum chipul Paulei se decupa din peisajul atelierului ei din Worpsweder, unde fusese fotografiată.
Paula nu descrie, ci vede monstruos. Nu cum o făcea Goya, ci cu o uimire și cu o tandrețe specială, de parcă s-ar fi uitat mereu înapoi. Așa sunt portretele ei de țărani.
Vedem gravuri de nuduri și aflăm că sunt autoportrete. Aflăm că Paula este prima artistă din lume care s-a pictat nud.
O vedem apoi alături de fetița ei, într-un portret obsedant. Paula pare foarte bolnavă și deformată. Avea să moară curând, la 31 de ani. Iar abia acest lucru ne face să înțelegem imensa ei intensitate, atât de mare încât a copleșit tot ce putea ține de regimul frumuseții. La ea vedem linia continuă sau mai degrabă șina care unește impresionismul de expresionism.
Însă, dincolo de orice „isme“, Paula nu pictează ca o femeie și ceea ce surprinde este că nici față de imaginea ei însăși nu are acea tandrețe care de multe ori face penelul unei pictorițe să se miște altfel. Tradus direct, Paula nu are îndurare pentru sine – este ceea ce se vede din lucrările ei și ceea ce mi s-a confirmat dureros pe măsură ce povestea ei prindea contur.
Am parcurs întreaga sală, o lume de umbre, repere și indicii, pentru a mi se contura întreg tabloul acestei drame. Iar această aventură este adevărata esență a ceea ce înseamnă Art Safari, mereu o provocare!
Așadar: Paula Becker se naște în 1876 într-o familie bogată, de oameni care prețuiau și arta și educația. Și-a dorit să facă pictură și a făcut; a urmat cursuri prestigioase, inclusiv la Paris, acolo unde face cunoștință cu impresioniștii luminoși și colorați ai epocii: Cezanne, Gauguin. Picturile ei în culori arată pe deplin această influență. Totodată s-a apropiat și de grupul artiștilor germani stabiliți în satul din Nord pe nume Worpsweder. A pictat cu ei, dar a constatat imediat cât de diferiți sunt de ceea ce ea intenționa prin pictură. Paula acționa ca o impresionistă, iar umbrele nordului nu erau neapărat pe placul ei. Totuși o atrăgeau – și în acest totuși este totul!
Pe când studia la Paris, în jur de 1900, a venit acolo și pictorul Otto Modersohn, cu vreo 11 ani mai în vârstă decât ea, din același grup de la Worpsweder. În același timp, în smârcurile satului din nordul Germaniei soția lui Otto murea. Otto s-a întors la Worpsweder împreună cu Paula, s-au căsătorit, iar Paula a început să aibă grijă de fiica lui Otto. Pictau acolo, natura întunecată din Worpsweder. Paula devenea din ce în ce mai convisă că aceste umbre nu-i fac deloc bine, inclusiv din punct de vedere artistic, se simțea gata să plece. Când a rămas însărcinată, lumea ei s-a schimbat, își pictează obsesiv silueta, ca și cum ar căuta un răspuns. A născut, apoi a rămas la pat. Apoi un embolism, apărut din pricină că a rămas la pat, i-a curmat brusc viața, la 31 de ani.
Aflăm că Paula Modersohn-Becker a lăsat lumii o moștenire artistică de peste 700 de picturi și 1000 de desene și gravuri și a devenit prima artistă cu muzeu dedicat – Paula Modersohn-Becker Museum, din Bremen, Germania (fondat în 1927).
Expoziția de la Art Safari, realizată în parteneriat cu Institut für Auslandsbeziehungen (IFA) și Ambasada Germaniei în România, reunește artă grafică și gravuri realizate de Paula Modersohn-Becker, dar și de alți artiști germani recunoscuți care au făcut parte din colonia artistică din micul sat Worpswede. Curatoriată de Wulf Herzogenrath pentru ifa în 1997.