Suntem în al șaselean an (deja) de SoNoRo Musikland și deja este un eveniment așteptat al verii din spațiul transilvan. Înainte de debutul ediției, am căutat să aflu mai multe detalii de la Răzvan Popovici, creator al fenomenului SoNoRo și director al Festivalului SoNoRo Musikland
Ca de obicei, SoNoRo scrie o poveste în care muzica se îmbină cu alte repere culturale. Ca și în cazul SoNoRo Conac, se țese o poveste care combină muzica, istoria și arhitectura, de data asta cu o coloratură specială. Musiklandul imaginat de echipa SoNoRo este o patrie a muzicii localizată fizic în ținuturile săsești din Transilvania, iar cultural are ramificații nenumărate.
La spiritul Musikland contribuie peisajul, istoria și arhitectura locurilor, marcate de prezența sașilor și ceea ce ei au adus în comunitățile la care au participat. Muzica și spiritul german sunt evident legate, totuși deși numele festivalului este german, Musikland nu are specific etnic, ci, dimpotrivă, celebrează puterea muzicii de a crea punți de gândire și simțire, esențiale acum în aceste epoci în care mediul rural a rămas din ce în ce mai nepopulat și devine din ce în de mai greu de populat.
Experiența Musikland devine din ce în ce mai căutată… mai mult de amatorii de muzică sau mai mult de turiști?
De ambele categorii pe care le-ai menționat. Ideea festivalului a apărut în urmă cu șapte ani, atunci când am vizitat casa pe care un prieten o recondiționase în Meșendorf. Am văzut atunci alte case care erau în curs de recondiționare, dar am vizitat și câteva sate din arealul Colinelor Transilvaniei – Criț, Viscri și Saschiz – și am fost pur și simplu fermecat de atâta frumusețe și de potențialul zonei. De-a lungul acestor ani, ne-am gândit să includem și Sighișoara în harta culturală Musikland, dar și Cross Country Farm, o fermă de cai a prietenilor noștri, Adela și Mihnea Vîrgolici. În apropiere de Brașov, am fost și în Hălchiu, la un conac transformat în spațiu de evenimente, dar și în Râșnov, la Das Fort Boutique – un ansamblu de trei case săsești pline de istorie.
Firește că atunci când am conceput festivalul, ne-am gândit și la orașul Brașov, care are o moștenire arhitecturală și culturală demnă de a fi pusă în valoare în mod constant. Spre bucuria noastră, a tuturor, în ultimii ani s-au restaurat în Brașov mai multe clădiri vechi, foarte frumoase, al căror destin are multe povești pe care oamenii trebuie să le descopere. În definitiv, ceea ce leagă toate aceste locuri menționate este respectul și interesul pe care autoritățile și noii proprietarii îl au față de patrimoniul săsesc.
Revenind la întrebare, muzica este un pretext excelent pentru turism, iar turismul, atunci când include muzica, devine și mai valoros. Ca într-un laborator, de data aceasta unul cultural, putem considera că am găsit formula potrivită pentru SoNoRo Musikland, în care muzica și turismul se potențează reciproc.
Ce alte obiective mai putem propune unui călător prin ținuturile săsești – muzee, cetăți, biserici fortificate, dar și drumeții pitorești?
Firește că în Brașov avem multe de vizitat: Poarta Schei, Casa Sfatului – Muzeul Județean de Istorie Brașov, Muzeul Civilizației Urbane a Brașovului, Muzeul Prima Școală Românească, Bastionul Țesătorilor, Muzeul de Artă Brașov, Muzeul Casa Mureșenilor, Biserica Neagră, Biserica Evanghelică Sfântul Bartolomeu și Mănăstirea Franciscană Sfântul Ioan, printre altele. În apropiere, Castelul Bran, Cetatea Râșnov, Cetatea Rupea și Cetatea Feldioara.
Cât despre bisericile fortificate, orice am alege este impresionant și spectaculos: Prejmer, Hărman, Sânpetru, Cincu, Meșendorf, Criț sau Viscri, dintre cele mai cunoscute. Sunt multe biserici fortificate în Transilvania, iar în funcție de călătoriile fiecăruia în zonă, recomand să fie căutate și vizitate. Sunt niște lecții de istorie foarte valoroase, care vorbesc despre viața celor care au trăit înaintea noastră.
Cum ajungem la Musikland și unde ne cazăm?
Pentru prima parte a festivalului, în Brașov, cu trenul sau cu mașina personală. O mașină ar fi utilă și pentru a doua parte, când festivalul se mută în sate, dar cu siguranță se găsesc modalități de transport, căci acum informația este abundentă și accesibilă. De asemenea, în Brașov sunt multiple opțiuni de cazare, așa cum știm. Când vine vorba despre sate, aici e necesar să rezervăm din timp, căci cererea este mare în lunile de vară. Partenerii și prietenii noștri de la Colinele Transilvaniei au dezvoltat un proiect excelent, care răspunde cel mai bine întrebării tale. Ei au creat o platformă în care găsim de la spații de cazare și bucătărie locală, până la trasee turistice, evenimente și sfaturi practice: https://www.colinele-transilvaniei.ro/accomodations.
În același timp, trei dintre spațiile tradiționale din zonă, care au devenit „cartierul general” al artiștilor și echipei SoNoRo Musikland, sunt Meșendorf Gasthaus, Viscri 125 și Criț Cross din Criț. Atrag atenția asupra lor, deoarece nu sunt doar niște locuri foarte frumoase, un ansamblu de case săsești recondiționate cu grijă și respect, ci aparțin unor oameni extraordinari, care se ocupă de noi în mod exemplar și la niște standard turistice care le fac cinste. Le voi spune și numele, Irina și Adrian Busoi de la Meșendorf Gasthaus; Raluca și Mihai Grigore de la Viscri 125; Oana și Adrian Udrea de la Criț Cross.
Cum se implică comunitățile locale în spiritul Musikland?
Comunitățile locale sunt foarte harnice. Pe lângă puținii sași care au mai rămas sau care s-au întors la matcă, au fost și sunt oameni care au ales și aleg în continuare ca Transilvania să devină pentru ei acasă. Au cumpărat o casă tradițională, au recondiționat-o pe parcursul mai multor ani, păstrând cât mai mult din modul de locuire al sașilor, și au introdus-o în circuitul turistic și cultural din zonă.
Comunitățile locale au primit cu brațele deschise un festival ca al nostru, dar și alte evenimente culturale marcante, precum Festivalul ICon Arts și Săptămâna Haferland. Se organizează, de asemenea, concerte de muzică clasică în biserici fortificate, se practică ecoturismul și turismul gastronomic, se pot face numeroase drumeții la pas sau pe bicicletă.
Ce a adus spiritul Musikland comunităților?
Cred că este o întâlnire inspirată pentru toată lumea, deoarece muzica are întodeauna un efect benefic și vindecător. Faptul că noi, cu SoNoRo Musikland, recunoaștem patrimoniul cultural al zonei, sigur că i-a încântat pe localnici, dar a creat și o nouă comunitate formată din publicul festivalului. Fiind deja la a VI-a ediție, am început să fim întrebați încă de la începutul anului care este perioada în care se va desfășura festivalul, căci oamenii au dorit să includă în arhitectura vacanței de vară măcar câteva zile alături de noi.
De asemenea, spiritul Musikland este viu și curios pentru că de la an la an descoperă spații noi în Brașov și în satele de pe Colinele Transilvaniei, ceea ce înseamnă că această zonă are un dinamism remarcabil și un potential cultural care crește în fiecare an.
Și mai mult ne bucurăm atunci când inaugurăm printr-un concert un spațiu nou, cum a fost situația de anul trecut, la Critz Cross din Criț. A fost un concert absolut special, deoarece prima lucrare a fost interpretată din șură, cu publicul situat în afara acesteia, iar mai multe compoziții au fost interpretate de pe o pasarelă din lemn care unește ansamblul de case, iar publicul era așezat în grădina generoasă a casei, privind spre înălțimi. Iată cum am reușit, așadar, să oferim nu doar muzică la cel mai înalt nivel, ci și o experiență de concert diferită și încântătoare.
În fiecare an descoperiți noi surse de pitoresc și de inspirație, noi obiective. Care sunt descoperirile lui 2024?
Această ediție a festivalului propune publicului 13 concerte, dintre care 3 jam sessions surpriză cu muzicienii invitați. Aș aminti toate spațiile festivalului, căci și cele în care vom reveni ne sunt foarte aproape de suflet.
Vom începe cu un concert de deschidere care va avea loc în Piața Sfântul Ioan, împreună cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii Brașov, dirijată de Cristian Oroșanu. Este deja un concert tradițional, în această formulă, iar brașovenii și turiștii se pot bucura de muzică clasică în aer liber, într-o piață reconvertită în spațiu de evenimente culturale.
Festivalul nostru revine și în acest an în câteva locuri ale primelor ediții, precum Bastionul Țesătorilor / Bastionul Artiștilor, Das Fort Boutique, Sala de Festivități a Primăriei Municipiului Sighișoara, Criț Cross din Criț, Meșendorf Gasthaus și Biserica fortificată Meșendorf, dar ajunge și în șase spații noi: Căminul Cultural Cristian, Muzeul Civilizației Urbane a Brașovului, Biblioteca Județeană „George Barițiu”, Biserica Evanghelică Sfântul Bartolomeu, Fuga Lolelor Cincu. Museum in Progress și Casa din Viscri a Regelui Charles al III-lea.
Ce putem afla despre noile spații?
Căminul Cultural din Cristian a fost construit de comunitatea germană între 1926-1927 și a fost martorul a nenumărate evenimente care au animat viața comunității locale atât în trecut, cât și în prezent.
Muzeul Civilizației Urbane a Brașovului este cea mai nouă filială a Muzeului de Etnografie Brașov și funcţionează într-un important monument de arhitectură civilă, reprezentativ pentru tipologia spaţiului comercial și de locuit privat, din oraşele transilvane, între secolele al XVI-lea şi al XIX-lea.
Biblioteca Județeană „George Barițiu” poartă numele unei personalități polivalente ale românilor din Transilvania – pedagog, jurnalist, om politic şi istoric. A fondat „Gazeta de Transilvania” în 1838, primul ziar politic românesc din Transilvania, şi suplimentul acestuia, „Foaie pentru minte, inimă şi literatură”. George Barițiu a devenit președintele Academiei Române în anul 1893.
Biserica Evanghelică Sfântul Bartolomeu este cel mai vechi monument de arhitectură din Brașov, fiind construit în 1223, în stil gotic timpuriu. Este o fostă biserică catolică, ridicată în stil romanic și refăcută în secolul XV. Din secolul al XVI-lea devine biserică luterană, iar întemeietorul acestei biserici a fost Herman von Salza, conducătorul ordinului cavalerilor germani.
Fuga Lolelor Cincu. Museum in Progress este un „muzeu în devenire”, dedicat străvechiului obicei de alungare a iernii și a spiritelor rele, numit Fuga Lolelor. Muzeul este situat în prima primărie a Cincului de până la 1714 (monument de patrimoniu Clasa A) și se află în incinta zidurilor fortificate ale Bisericii Evangelice C.A. din Cincu. Aici avem o premieră – concertul SoNoRo Musikland va avea loc în grădina dintre zidurile incintei Bisericii fortificate din Cincu, fiind deschisă pentru prima oară publicului cu această ocazie.
Casa din Viscri a Regelui Charles al III-lea este o proprietate tradițională săsească din satul Viscri, parte din Patrimoniul Mondial UNESCO. Concertul nostru va avea loc în grădina generoasă din fața casei. În șura reconvertită există o expoziție permanentă de artă și carte botanică Transylvania Florilegium, precum și o serie de expoziții temporare. Vizitând Casa Regelui, turiștii pot afla informații despre proiectul „Ambulanța pentru Monumente” – o inițiativă care a câștigat premiul publicului în cadrul ediției din 2020 a Premiilor Europene pentru Patrimoniu.
Iată, așadar, că sunt multe motive ca publicul să ni se alăture în aceste spații extraordinare!
Fiecare dintre concerte are particularitatea lui, ca într-un puzzle unde e important să cunoști toate părțile. Ce au concertele de anul acesta în comun și ce Ie diferențiază între ele?
Publicul care ne va fi alături va avea bucuria să asculte un program splendid, cu un repertoriu captivant, extrem de atent ales și care va fi interpretat de unii dintre excelenții tineri muzicieni de succes ai Europei. Cum fiecare concert este ca o capsulă muzicală bine conturată și plină de ingrediente de sine stătătoare, invit ascultătorii să ne urmeze în cât mai multe locuri pentru a se bucura de Musikland, o adevarată țară a muzicii.
Ce a mai rămas în aceste locuri din spiritul săsesc și ce rol are muzica în cultivarea acestui spirit? Poate fi spiritul săsesc păstrat și dezvoltat în continuare de oameni care nu sunt etnici sași, dar care au trăit în comunități marcate de spiritul săsesc?
Spiritul săsesc este viu, dovada fiind în renașterea acestei zone și în interesul din ce în ce mai mare al turiștilor români și străini de a călători în Transilvania. Din fericire pentru noi, cei de acum, moștenirea de peste 800 de ani a sașilor în această zonă este foarte puternică și tocmai din acest motiv suntem datori să promovăm din ce în ce mai mult acest spațiu și să îl reconstruim până când își va recăpăta complet gloria de altădată.
Muzica are oricând un rol important, fiind un pretext excelent de a atrage atenția asupra unei zone geografice, asupra istoriei ei și a oamenilor care au locuit acolo. Muzica unește oamenii, creează legături și deschide inimile. Știm acest aspect de la SoNoRo Conac, proiectul prin care aducem în atenția publicului clădiri de patrimoniu din toată țara, de 12 ani încoace, și tocmai din acest motiv ne-am jucat puțin cu numele celui mai tânăr proiect din familia festivalurilor SoNoRo, pe care l-am numit Musikland – ținutul muzicii. Ținutul exista, iar noi ne-am gândit să îl punem în valoare prin intermediul muzicii.
În același timp, sigur că spiritul săsesc poate fi dezvoltat în continuare de cei care nu sunt etnici sași, deja se întâmplă acest lucru prin intermediul oamenilor despre care aminteam anterior, cei care au cumpărat și cumpără case tradiționale pe care le transformă în case de oaspeți, recondiționându-le cu multă grijă și profund respect față de frumusețea de altădată.
Ce vă propuneți pentru anii viitori, muzical și turistic?
De anul acesta, am început să spun că această zonă din România este Toscana estului Europei. Voi continua să prezint această perspectivă, căci știu sigur că nu greșesc. În spiritul acestei idei, vom continua dezvoltarea festivalului SoNoRo Musikland cu programe muzicale interesante, cu lucrări noi și artiști care vor fi invitați pentru prima dată la acest festival; de fapt, cu aceeași calitate artistică pe care publicul SoNoRo o cunoaște. Vom găsi în continuare spații noi și vom păstra câteva locuri în care am mers încă de la început și care ne sunt foarte aproape de suflet.
Să ne amintim ce scria doamna Ruxandra Hurezean în cartea pe care i-a dedicat-o satului Criț: „Dacă o singură comunitate din această țară ar adopta modelul de conviețuire de la sașii de altădată, și el ar da roade, abia atunci am putea spune că e posibil ca istoria să fie recuperată, că putem să ne luăm înapoi sutele de ani de experiență de viață pierdută”. Eu cred că recuperarea istoriei sașilor a început și că suntem pe drumul cel bun.
Aflați mai multe despre programul acestei ediții Musikland aici: https://palindrom.eu/festivalul-sonoro-musikland-editia-a-vi-a-un-itinerariu-cultural-animat-de-muzica-in-tinutul-sasilor-din-transilvania/
Detalii organizatorice găsiți aici: https://musikland.sonoro.org/