Daca te-ai intrebat de ce femeile au un cult pentru posete – si nu numai ele – vei vedea cu ochii tai raspunsul la Art Safari #starsedition, in expozitia Bags: Inside Out Gențile faimoase care au scris istorie!
In lumea occidentala, posetele au fost mai intai purtate de barbati, mi-a spus mai de mult Dan Coma. Atunci mi s-a parut logic si revelator, deoarece într-adevăr ei, bărbații, aveau posesiunea. Femeile isi purtau numai cateva lucruri in buzunare ascunse sub fusta, cum vedem in expozitia Bags: Inside Out de la Art Safari Bucharest, realizată în colaborare cu Victoria and Albert Museum. Ulterior, bărbații au realizat că posesiunea impovareaza, asa ca au apreciat mai mult libertatea. Femeile, care treceau drept posesiuni ale barbatilor, au preluat ideea si au dus-o la perfectiune. Foarte tarziu, femeile care muncesc au apreciat si ele libertatea pe care o ofera lipsa posesiunilor care iti restrang libertatea de miscare, și așa au apărut poșetele ușor de purtat, rucsacurile încăpătoare, dar care lasă mâinile libere etc.
In expozitia Bags: Inside Out suntem martori si participanti la o istorie a posetelor, curatoriată de Dr. Lucia Savi si prezentate in graitoarea arhitectura expozitionala creata de Diana Nicolaie.
Posetele sunt despre „a avea” si – chiar mai mult – despre raportul lui „a fi” cu „a avea”. Din punctul de vedere al corpului, pantofii sint „a fi”, iar posetele sunt „a avea”. Influența profundă a pantofilor afectează întreg corpul și, mai departe, întrega perspectivă asupra vieții.
Poșetele afectează mai puțin corpul, dar pot deveni un teren stabil de expunere a posesiunilor, statusului, mesajului social. Stabil, spre deosebire de veșminte, care au totuși și misiunea de a flata, încălzi sau răcori corpul, deci trebuie să răspundă și altor exigențe.
De aceea aceste doua categorii de accesorii, pantofii și poșetele, fascineaza fara limite. Cat afisezi din posesiunile tale? Cat de mult transformi a fi in avea? Acesta este raportul pe care femeile il au cu posetele – iar aspectul acestora, precum si felul in care sunt purtate, sunt gata să ne spună totul despre asta.
Posetele sunt articolele cele mai bine vandute de casele de moda pentru ca ele sunt pure statement – de stil, de artisticitate, de parti pris social sau pur si simplu declaratii politice.
Dacă atunci când este vorba despre designul vestimentar suntem practic obligați să ținem seama de câteva forme bune care țin de anatomie și arhitectura de bază, poșeta poate fi o pur și simplu o declarație, un mesaj, un semn pur. „Acest lucru este frumos și valoros pentru că eu declar că este“ – acesta este principiul poșetelor numite IT. Care devine un paradox, specific timpurilor noastre: o declarație de tipul Regele Soare este preluată rapid de masă – limitată numai de puterea și știința brandului ales de a reproduce declarația. Cu industria poșetelor feminine, în acest fel producția de design devine cu adevărat producție de sign, de semne.
Nu ascund că pentru mine a fost o reală surpriză să aud strigăte de extaz în fața unei poșete – care nu strălucea decât prin brand. In expozitie vizitatorii și mai ales vizitatoarele discutau despre poșete tot prin prisma lui „a avea”. Fiecare exponat era privit si comparat cu altele prin prima posesiunii sale.
Formal, orice lucru care poate conține ceva poate deveni o poșetă, ceea ce deschide perspective infinite de acțiune. Orice forme, recipiente, tot ce poate fi deschis se poate transforma în poșetă. În mijlocul acestora, ca un adevarat star, fiecare dintre vizitatori isi traia aproape cu voce tare raportul cu existenta sa sociala.
Surpriza este că la Art Safari starul editiei actuale, care a început prin a se numi chiar Stars Edition, esti chiar tu, vizitatorule! Art Safari înseamnă descoperire, dar nu numai descoperirea unor artiști și trenduri, ci și descoperirea unui raport viu cu obiectul artistic. Practic explorarea a ceea ce înseamnă artă în epoca noastră, care a elaborat raportul ei și cu ready-made, și cu pop-art, și cu designul de obiect.
Noile expozitii te invita sa participi din plin cu fantezia si amintirile tale! Privitorule, pregateste-te pentru inedit! Si, nu, paradoxul nu ma inspaimanta, deoarece logicile artistice ale cotidianului ne cer sa imbratisam cu patima paradoxul!